Håkon Bleken er landets kunstnestor, et ikon, og som kunne ha hvilt på sine laurbær. Han velger heller å male videre på sitt lerret og å skape ny grafikk. Intet mindre enn en bragd.
Til Britannia-utstillingen har Håkon invitert med seg to andre kunstnere, Kurt Edvin Blix Hansen og Are Andreassen. De var hans assistenter på 1970- og -80-tallet da de studerte ved kunstakademiet i Trondheim.
Nå har trioen nok en gang samarbeidet og resultatet har blitt tre store tresnitt bygd over Håkon Blekens berømte litografier i "Hedda Gabler-mappen" som ble trykket i Paris i 1987. Triptykonet "Heddas kamp" blir hovedverket på Britannia-utstillingen.
Samtidig viser de tre kunstnerne, som alle er innkjøpt av Nasjonalmuseet, en rekke egne arbeider.
Jeg er meget imponert over måten Kurt Edvin og Are har klart å gjenskape Hedda-litografiene mine inn i tre flotte tresnitt. Det har vært morsomt å nok engang samarbeide med mine assistenter fra 50 år tilbake. Samtidig er det spennende for meg å stille ut egne verker sammen med verkene til Kurt Edvin og Are, sier Håkon Bleken.
For oss er det veldig spesielt å arbeide med Håkons kunst nok engang. Vi minnes med stor glede tiden da vi jobbet med Håkons grafikk på Bakke Gård på Møllenberg i Trondheim. Tresnittene vi har skåret nå er vi veldig glade for at Håkon synes ble gode, sier Kurt Edvin Blix Hansen og Are Andreassen.