• Culture
  • · Palmehaven

Eksklusivt intervju med Sissel Kyrkjebø

The Collector inviterte Sissel Kyrkjebø på Afternoon Tea for å høre hennes tanker om det å være opptre og være hotellgjest på Britannia Hotel.

Artikkel · 4.5 min lese

Sissel Kyrkjebø har hatt en glitrende karriere som strekker seg fra over 30 år tilbake til nå i dag. Hun fikk stor anerkjennelse for sine opptredener ved åpnings- og avslutningsseremoniene ved vinter-OL 1994 i Lillehammer, og har gjennom karrieren hatt flere høyprofilerte samarbeid med artister som varierer fra operalegenden Plácido Domingo til den amerikanske rapperen Warren G, i tillegg til at hun også kjent for sine låt-bidrag til store filmer.

Sissel Kyrkjebø Artist In Residence 2020.

Britannia har ved flere anledninger hatt den store æren å være vertskap for den norske sopranen som Artist In Residence i Palmehaven. Sissels opptredener inkluderte mye historiefortelling, sammen med hits fra hennes fantastiske debutalbum i 1986, helt til hennes foreløpig siste innspilling, Reflections; fem bemerkelsesverdige album som feirer Sissels 50 -årsdag, med 50 innspillinger av håndplukkede kjærlighetssanger, en utgitt hver uke i et år.

Sissel Kyrkjebø Afternoon Tea.

The Collector inviterte Sissel på Afternoon Tea for å reflektere over det å være Artist In Residence på Britannia Hotel.

The Collector: Velkommen til Afternoon Tea i Palmehaven! Du har akkurat fullført de to første konsertene av ditt residency hos oss, og du spiller faktisk også en matinée under Afternoon Tea på søndag. Hvordan oppleves Britannia Hotel sammenlignet med andre steder du har spilt eller opptredd på?

Sissel: Når du kommer til Palmehaven glemmer du verden utenfor. Du blir møtt av denne fredfulle atmosfæren. Dette rommet er så vakkert i seg selv og det endres også gjennom dagen, for eksempel med tusenvis av stjerner som dukker opp i taket om kvelden. Du har et sted hvor du føler at det er OK å forsvinne i din egen boble og glemme verden utenfor.

Jeg elsker tradisjoner. Så å gå inn i denne elegante atmosfæren får meg til å føle at jeg er en del av historien. Du finner den følelsen på historiske hoteller og steder i verden, som på The Ritz og på Britannia. På Britannia kan du ha den der "posh" følelsen, den følelsen av å bli forhøyet og ivaretatt til enhver tid og fremdeles ikke føle at det blir for mye, du føler ikke at du er malplassert. Noen pynter seg, fordi de skal til Palmehaven, og andre er litt mer avslappet og uformelle. Det viktigste er at du føler deg velkommen og at du hører til her. Denne opplevelsen er noe man verdsetter. ”

The Collector: Når du opptrer i en så intim setting, påvirker publikums antrekk og atmosfære din opptreden?

Sissel: Før konsertene har jeg sett folk på hotellet være skikkelig pyntet og stilige, noen i begynnelsen av tjueårene i dressene og kjolene sine som henger i baren før de skal i Palmehaven. Jeg er så glad for at folk pynter seg for anledningen og jeg liker å se dem fulle av forventning. Noen av de har kanskje aldri vært på denne typen hoteller før, men de tar del i tradisjonen. De er unge og kanskje kommer de til å ta med barna sine hit for spesielle anledninger og skape sine egne tradisjoner. Som en person som elsker tradisjoner, er dette noe som snakker rett til hjertet mitt.

Men det viktigste for meg er at folk er komfortable, og at du kan se på ansiktet deres at dette er veldig spesielt for dem. Kanskje er denne opplevelsen noe de har gledet seg til lenge og som de deler med sine nærmeste. Uansett er det en unik kveld og når du kommer inn i dette vakre rommet, kan du se at publikum er stolte over å være her og det er jeg også.

The Collector: Du har reist mye i karrieren, hva verdsetter du selv når du bor på hotell?

Sissel: Fordi jeg har reist så mye i forbindelse med jobb, liker jeg ikke å reise for mye når jeg har fri og i ferien min. Jeg liker følelsen av en langhelg; et høydepunkt, noe spesielt, noe du bygger opp til. Jeg velger ofte hoteller som har en flott restaurant. Når jeg besøker ulike steder liker jeg å oppleve stemningen og atmosfæren, innta et skikkelig godt måltid på kvelden, rett til rommet, og deretter stå opp for en skikkelig god frokost.

Et godt hotellopphold er som en oase, full av smak og opplevelser og lukter og alt!

The Collector: Så det er riktig å si at du nyter litt luksus når du reiser?

Sissel: Noen ganger er livet mitt så travelt og det skjer så mye at til og med bare tjuefire timer på et hotell som Britannia virkelig kan lade batteriene mine. Og også det å kunne nyte en spesiell middagsopplevelse i løpet av oppholdet med din kjære … det er luksus. Og jeg må innrømme, ja jeg elsker det.

Jeg setter pris på servicen, helt fra man kommer inn på hotellet; måten du føler at du er velkommen på, spesielt når du kommer til Britannia Hotel eller andre ledende hoteller, føler du at du er spesiell. Som om du er en prinsesse eller prins for en dag! Og det spiller ingen rolle om du bare kommer for ettermiddagste eller om du bor på hotellet, det er god service og hele teamet jobber sammen for å sikre at alt går smooth. Det får deg til å føle at du bare kan lene deg tilbake og slappe av …. De ansatte er veldig begeistret for at du er der og de vil at du skal ha en fantastisk opplevelse.

The Collector: Artist-In-Residence-konsertene vi arrangerer i Palmehaven er både en hyllest til de gamle konsertene som ble arrangert her på hoteller under middager gjennom mange år, og også et nytt konsept som er inspirert av storslåtte residencies i kjent Las Vegas-stil. Hvordan har det vært å spille her som artist?

Sissel: Da jeg startet opp var jeg bare 14 år gammel og jeg reiste rundt og sang forskjellige steder rundt i Bergen der jeg kommer fra. Det var bare med en pianist og meg selv. Deretter starter du med større arenaer, og så har du et band og så har du et symfoniorkester. Flere musikere, men det som alltid er viktig er det grunnleggende, hvor du kommer fra. Og det grunnleggende for meg var en intim setting. En pianist og meg selv.

Dette (Palmehaven) er som en stor stue. Og folk har vært her i to og en halv time før vi kommer på scenen. Så folk føler seg komfortable. De har slått seg til ro.

Jeg elsker de intime omgivelsene. Jeg elsker kontakten med publikum. Jeg elsker når noe uforutsigbart skjer. Det er også derfor jeg elsker å jobbe med Trygve, bortsett fra at han er en strålende pianist, skjer det nye ting hele tiden. Jeg vet at jeg kan gjøre hva jeg vil, og han vil være der. Og han kan gjøre hva han vil, og jeg må være der. Det er det å jobbe sammen, samspillet som folk ser på nært hold og blir en del av. Jeg synes hele settingen er veldig avslappet, som om jeg opptrer i denne fantastiske store stuen fra en annen tid.